Минералната баня

                             Минералната баня

 Да ви кажа добрутро и аз, както Роси Антов и да ви разкажа нещо. Е не чак кат него, но да си дойда на думата.
    Добрутро, вчера бях на баня в Симитлийската минерална баня.


 Не защото си нямам баня в къщи. Напротив имам две бани. Първата ми я построи БКП с Тодор Живков, а втората СДС със Сорос. Но и в двете няма минерална вода и басейн, в който да си напаря кокалите. И докато правех това, Мичо циганино ми изтърка гърба, аз изтърках гърба на Риската циганино. Па като ме нападнаха едни спомени, спомени..
    Как докато бяхме в детска и юношеска възраст, бандата от нашта махала (сега "Пич маала") ходехме групово в старата баня.


 Групово, групово, ама двама влизаха с билети, отваряха прозорчето на съблекалнята и другите се включваха в групата без билети. И така, докато вдигнехме такава врява, че баняджията бай Дончо влизаше и ни изгонваше всички. Веднъж така го бяхме вбесили, че събра дрехите ни и ги хвърли в басейна. Прибрахме се в къщи не само къпани, но и изпрани.
    Случваха се и други неща! На моят приятел Вовката от Гара Пирин му се наложи да спи без долни гащи, когато някой му открадна новите физкултурни гащета. Оставени му бяха едни развлачени трикотажни гащи с дупки но той се отказа от толерантността на крадеца и обу панталоните си на голо. Не прие и моите гащи, които майка ми, му предложи. Спа достойно с панталоните си и на сутринта, когато пристигнахме в общежитието на минния техникум в Бобов дол, съучениците ни се обличаха, а Вовката започна да се съблича и да си търси старите гащи.
    А пък зет ми Гошо веднъж, за да не му откраднат парите, ги скрил в обувките. Те обаче му харесали обувките... Дойде си с дървени налъми, без пари. И всичко това през онова време, когато нямаше битова престъпност.
    Сега обаче, в новата баня има възможност да оставиш ценните неща при касиерката. Тя ти дава жетон и докато не го пропуснеш в една дупчица, вратата не се отваря. Прозорците са високо и не се достигат.
    Аз си спомням и времето, когато ходехме да се парим на гьолчетата. Тогава минералната вода в Симитли извираше, както сега на Рупите при баба Вангината църква. И там, където извираше водата, хората бяха издълбали гьолчета (нещо като джакузи на открито).
    Имаше женски гьолчета, в които се пареха жените и мъжки за мъжете. Джендърски гьолчета не се допускаха.
    Докато бях хептен малък, мама ме водеше на женските гьолчета. Слава Богу не станах джендър. И щом започнах да се заглеждам, ме прехвърлиха в мъжките гьолчета при татко.
    А, щях да забравя! В гьолчетата имаше пиявици и някои хора ги поставяха по кожата си да смучат. Така се прочиствала кръвта.
    Минералната вода в Симитли е много лековита. Тя лекува от набой, порезни рани, открити рани, загноявания, циреи и т.н. Има извори от които хората пият против жлъчни и бъбречни проблеми.
    За съжаление много от изворите изчезнаха, когато строехме по две Българии за петилетка. Започнахме едни сондажи за да съберем на едно място топлата вода и да построим оранжерии.Водата започна да се смесва с неминерална. На много места пресъхна.


     Ей, вие да не се уплашите! Минералната вода, която сега извира е от същата, която е извирала много преди да се родим ние и е лековита. Тя е полезна и за здрави хора!
    Заповядайте в Симитли на баня и плаж с минерална вода.
    И не забравяйте да си скрийте парите в обувките!

    Айде чао.         

     Симитли -16.06.2019 г.

Коментари

Популярни публикации от този блог